Tuesday, April 10, 2012

lelaki

Salam.

"aku bersyukur kerana semalam buatkan aku terfikir" 

*********


Sebagaimana setiap lelaki mensyaratkan wanita dengan beberapa kriteria,
sebagaimana itulah juga wanita mensyaratkan lelaki dengan beberapa ciri.

Jika wanita di sinonimkan dengan kelembutan, kepakaran memasak dan ilmu rumahtangga,
maka lelaki,
selain menjadi imam keluarga dan tanggungjawab,
aku sinonimkan juga dengan kekuatan fizikal.

tidak dinafikan
lelaki memang lagi kuat dari wanita dari segi fizikal.
nak bukak jar tomato puree yang ketat tuh pun kena panggil lelaki untuk bukak kan.
nak panjat ceiling pun, lelaki...
bila ada lipas dalam toilet pun panggil lelaki suruh halau..
jadi ada beberapa perkara yang memang perlukan lelaki untuk buat.

and...
aku hot tadi.
sebab bila aku panggil budak lelaki form 3, 4 and 5 untuk tolong angkat meja kerusi di padang untuk di simpan dalam stor,
yang terjadi ialah mereka bertempiaran lari dan menyorok sebab TAK NAK tolong.
like seriously, ko dah sunat ke belum?
aku mintak tolong angkat barang,
not menjahit or memasak or BERANAK ok.

in the end,
yang datang membantu angkat meja kerusi, payung, khemah,
ialah few students lelaki form 1 n form 2 (yang halus-halus tapi rajin)
dan students PEREMPUAN..
kalau aku jadi lelaki,
aku malu sebab tak tolong perempuan.

and sebab ini bukanlah sesuatu perkara yang patut diamalkan,
tiada budaya bantu membantu dan bekerjasama,..
(oh yes, budak lelaki yang bertempiaran lari tuh students asrama)
maka memang aku tak lepaskan diorang neh.
after kemas-kemas padang, time dinner kat dining hall,
diorang dapat ceramah free kat dewan makan depan orang ramai, depan girls.
tau pulak malu..xde pulak nak lari2 menyorok kann...

yes, to all boys or guys out there..
anda memiliki kelebihan dari segi kekuatan fizikal lebih dari wanita...
jadi bantulah wanita sedayanya...
(bawa hangbag, pegang bag shopping, dukung anak, tolak troley pon boleyyy)


p/s: may tonight and tomorrow be productive, insya ALLAH :)

2 comments:

fsj said...

argghh!!! aku sangat setuju!!! entry ni sangat betul! tapi kan depp kalo students yg poyo3 malas tolong cikgu ni mengikut pengalaman aku budak kelas depan, tapi besenye budak2 ni aku bagi ceramah free kasik die malu sket, mmg cam jahat, tp biar reti base sket :D

~NuWanDa~ said...

hmm.. kelas depan ada, kelas belakang ada..budak2 senior uols. malas bukan main. mintak tolong ja lari.. seolah2 aku nk sunatkan diorang sekali lg je ok.
and mmg aku ceramah satu dining hall dengar. nyorok2 blkang kawan die, suh aku pelan2 ckp. mau aku tak hot.
liat sungguh nk tolong cg. adoi lahh..

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...