Thursday, January 27, 2011

Boarding Terms

Salam. 

Hi
time sekolah salunyer time paling best dalam kamus hidup. and aku setuju. banyak cerita kan..hehe.
and now aku just nk share beberapa term yang budak sekolah guna. budak2 asrama lah senang cite. sambil2 tuh ada lah selit cerita2 sekolah dulu.

CLEARRR
clear nih salunyer words yang digunakan oleh JKK (Jawatankuasa Kolej Kediaman). Salunyer diorang akan jerit, "Clearrrrr...Clearrr!! Semua Clearrrr".  oh, bukannyer menandakan masa untuk cuci muka bersama produk Clear uols. nih cam "weh korang bek kuar skang, g surau..dah kul 7 dah nih..".. camtuh r.

BUAT POT
nih memang salu kuar time sesi nasihat menasihati. like, "korang malam2 jgn lah buat pot,orang lain nak tidow..." . maknanya of course lah bergosip yang ahlinya lebih dari 2org yang terdiri daripada wing yang sama dan salunyer duduk dalam bulatan gitew..tunggu giliran masing2 bukak topic sambil2 mengunyah, itupun kalau ada bende nk mengunyah lah kann.

WING
yg nih lebih kepada posisi asrama. cam asrama aku time upper form dulu ada belah kanan n kiri. so cam maybe malas nk sebut, bebudak asrama belah kanan, korang duty kutip sampah..blbla..trus sebut, wing kanan.

CUBE
tempat tidur kitorang time form 4 n form 5 hanyalah dibahagikan kepada  banyak2 partition yang ada locker besi (locker besi sumer baru dan best),  katil dan kaunter (sekeping papan cam kat kaunter bayar tiket tuh. tuh pun mujur kalau kaunter kau tegak berdiri, ada kaunter yang azab bak dikarate tuh, hah, nasiblah kan. pandai2 lah amik batang penyodok buat tongkat kaunter uols).. So partition nih dipanggil cube. satu cube ada 2 orang. no pintu2 ok. kadang tuh, untuk privacy, diorang gantung selimut jer..kasi tutup cube uols. nih bukan apae, kadang ada projek masak maggi lah, kuih batik lah, tuh yang kena coverr bagai tuh. kalau JKK, diorang dapat single cube. Cube hujung yang ko takyah share ngan sesapa. hah, so cepat2, jadiklah JKK.

CS
haha. dekat IPBA pon ada CS but nih bukan Curriculum Studies. CS nih guna time upper form gak. nih lebih kepada program Caring Sister. Program "Kakak angkat, adik angkat". untuk mantapkan hubungan form 4 n form 5 girls. and it works. and kan zaman sekolah zaman paling best ada adik/kakak angkat nih, walopon kat umah belambak adik beradik, nk jugak ada sorang yang satu sekolah kan..kasik2 hadiah, surat, kad...sometimes, time prep malam, member cakap CS kim salam, pastu kasi surat..aww..haha. trus prep malam jadik kelas BM- membalas surat kiriman tidak rasmi.


first time ok aku letak gambar zaman skolah. oh malu. btw, of course lah tau kan aku mana satu. yang kiri tuh CS aku. yes, tau. cun. baik lak tuh. sebijik cam aku kan? eh. haha

PREP
nih singkatan kepada Preparation Class. time untuk study, wat homework, etc. and semua nih kena kat bangunan akademik. ko tak leh nk ngengada prep kat cube or bilik sendiri. huhu. prep salu petang n malam for weekdays and pagi for weekend. but kalau kat Gerik dulu, pagi sabtu ahad, kawad 2 jam weh. T__T. Siap memang orang luar yang conduct. padehal xpernah kot maktab hantar team kawad g bertanding ke apa. huhu. 

PEOT
nih lower form punyer term. ala-ala secret code untuk perempuan. it means period. aku tak tau mana datang term nih but roomate aku dulu claim yg kononnyer die yang cipta term tuh. aku pun tak tau lah ye ke idak.
JDM
Jemaah disiplin maktab. nih ala2 mahkamah untuk pelajar lah uols. bila ada kes, masuklah JDM. tapi orang tak lah kecoh2 macam artis pegi mahkamah syariah. 

DS
Dewan Selera..selera ke uols? hehe. tapi Taiping punye DS aku rasa bersih n food pun sedap. Kalau kat Gerik, dulu lah kann, salu gak aku jumpa telur lalat kat ikan goreng, etc. So setiap kali aku nak makan, aku belek dulu betul2. dari situ lah aku start kenal telur lalat uols. halusss aje. cam comel tapi bile dah menetas, haru..

FLY
term bile ko merayap senyap2. aku tak pernah fly pon. kalau kat gerik, aku tak tau bebudak fly nih diorang g mana? aku cuba lah jugak, pejam mata, pikir2, mana tempat fly best kat Gerik kann.. tapi tak jumpe. lagipun pekan ngan maktab jauh lah jugak kena naik bus. hmm, kalau kat taiping, ada lah idea gak untuk fly. tapi laluan fly kat Taiping, yang aku tau hanyalah melalui sungai kecik kat belakang kelas, melalui hutan sket r. and seriously, kalau fly malam, agak scary jugew. kalau bende lain turut fly apa macam tuh? and Taiping pernah ada 'kes'. huhu.
 yang nih bukan muka mereka2 yg fly eh. nih classmate aku time form5.  dulu, kelas aku kat tempat lain (tapi still tepi hutan n banyak monyet) tapi ntah sebab ape, kitorang kena pindah lokasi kelas pulak. and yang hutan kanan tuh lah tempat fly uols. ada sungai gitew. leyh lah kan penat2 fly, feeling2 minum air mineral.
 

So far yang nih lah beberapa terms kat asrama dulu yang aku rajin nak tulis. korang pun mesti familiar kan with the terms and maybe ada terms yang korang guna jugew..  tapi tak tau lah kot sesetengah words nih dah tak glem ke uols. yang pasti, dulu perkataan2 nih meriah uols..

p/s: I like to mix Ribena + cold water + Soy bean drink. nice. :)

5 comments:

Ballet shoes said...

sara, time kasih share!!!! kte mane penah duk asrama. x tau lak byk terms yg digunakan. kte paling suke buat pot :P hahaha

sara, senanglah nanti, klu kene letak kat sek asrama penuh, for sure bdk2 x leh nk kelentong nyer haha. sume rahsia dlm poket :)

ladygirl said...

oh my!! gambar old skool!! hihi. kamu buat sy nak nangis lah. rindu skolah kut.

lucky u, get to spend ur career life in school.lucky ke x?hehe.hope the students treat teacher Sara well.klu dorg nakal piat tinga k. :P

eh btw, pegi tak Due kawen?

fsj said...

awww innocentnye!! hehe, mane cs u skang? nampak lembut jew die :D

eh peot tu term yg geleme even di mane saje ki rase, so dengan ini kite isytiharkan, kamu kene tipu ngan kawan kamu, haha

namasayadiana- said...

Salam sara,

Tersenyum kita tengok gambar sara masa sekolah-sekolah. Innocent tuh. Huhu.

Sangat-sangat mengimbau kenangan lama masa kat MRSM dulu. Mostly, sama je rupanya budak-budak MRSM punya term.

~NuWanDa~ said...

balletShoes

no worries dear. hehe. suka term ke suke buat? haha.
aww..cigu skola asrama ke uolss..jgn nanti i yang kene jerit diorang suh CLEARRRR..huhu



awanis

yes, old school pic..kenangan uols.
dulu g sekolah as students, now still g skolah but as a teacher. different feeling nih..huhu. and yes, hopefully the students n stuff treat me well..and i'll return the favor...hehe.

Due kawen tak dpt pegi. balik kg time tuh..wanis g?..btw, tak sgka, xde angin pe sumer, tetibe die cakap nk kawen.terkezut ok. kirenyer die kot 1st classmate kite yg kawen kann??? hehe.




suria?
haha. weh, time skolah sume mmg innocent jer ok. and skareang pon i innocent. oh, mmg lembut pun yg tudung itam tuh..hehe

oh, yeke. peot tuh pon kmu guna jugew eh? kitrg gne smpai f3 je. kat taiping mmg direct xde tapis2 peot dah.haha.

hamboi, time kite kene kelepet suke benor eh kmu...




Diana

hahaha. time skola uols,buat muke bengang pon still nampak innocent gitewww..aww.haha

kann?? kite pon rindu zaman skolah, as pelajar lah...nti pon g skolah balik but as lain..huhu.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...